لطفا صبر کنید ...

پسوریازیس تناسلی؛ علت، درمان و علائم آن

2022-01-18 توسط admin0

 

 

طبق آمار 33 تا 63 درصد از افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس پوستی؛ علائمی را در ناحیه تناسلی هم تجربه می کنند که به آن پسوریازیس تناسلی گفته می شود. اگرچه هیچ درمان قطعی برای پسوریازیس تناسلی وجود ندارد، اما افرادی که علائم متوسط تا شدید مانند خارش یا سوزش دارند، می توانند با استفاده از داروهای بیولوژیکی بیماری خود را کنترل کنند.

اگر دارای بیماری پسوریازیس هستید و آن را در ناحیه تناسلی خود نیز مشاهده می کنید، حتما باید با متخصص پوست خود این موضوع را در میان بگذارید. لازم است بدانید که لزوما افراد خاصی به پسوریازیس تناسلی مبتلا نمی شوند و هر کسی در زندگی خود میتواند این عارضه را تجربه کند.

پسوریازیس ناحیه تناسلی

بیماری پسوریازیس تناسلی چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته و برجسته، به رنگ قرمز یا بنفش بر روی پوست می شود. حال اگر این لکه های برجسته و پوسته شده روی ناحیه تناسلی ایجاد شوند، به آن پسوریازیس تناسلی می گویند.  منظور از نواحی تناسلی که در آنها می توان این عارضه را مشاهده کرد، دهانه ولو، واژن، آلت تناسلی مردان و کشاله های ران می باشد.

اگرچه علت دقیق پسوریازیس تناسلی ناشناخته باقی مانده است، اما ناهنجاری در سیستم ایمنی و عوامل ژنتیکی ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند. در افراد مبتلا به پسوریازیس؛ سلول‌های پوستی به طور معمول با سرعت سریع تری ایجاد می شوند و این سلول‌ها در سطح پوست به ضایعات پوسته‌دار یا پلاک‌ها تبدیل می‌شوند که زبر، حساس و خشک هستند.

 

علائم و نشانه ها

پسوریازیس تناسلی به دلیل افزایش حساسیت در این ناحیه می تواند باعث ناراحتی مداوم زنان، مردان یا کودکان شود. به طور کلی، پسوریازیس مانند لکه هایی در قسمت های مختلف پوست به رنگ قرمز با پوسته های ضخیم و براق به نظر می رسند. هنگامی که در ناحیه تناسلی ایجاد می شود، لکه ها ممکن است قرمز روشن باشند، اما شما معمولا فلس های آن را نمی بینید. هنگامی که در چین‌های پوست مثلا در کشاله ران ایجاد می شوند، به عنوان پسوریازیس معکوس شناخته شده و ممکن است رنگ آن بیشتر قرمز مایل به سفید یا قرمز مایل به خاکستری باشد. پوست در این هنگام پوست ممکن است ترک خورده و دردناک شود که در برخی موارد منجر به خونریزی می شود. هنگامی که پسوریازیس در چین‌های پوستی رخ می‌دهد، می‌تواند بسیار شبیه عفونت قارچی به نظر برسد.  اندام تناسلی یک ناحیه بسیار حساسی است، بنابراین پسوریازیس تناسلی در این ناحیه می تواند باعث خارش، سوزش و ناراحتی شود. حتی می تواند بسیار دردناک باشد. بسیاری از موارد می توانند علائم را تشدید کنند، از جمله:

 

لباس تنگ

دستمال توالت زبر

محصولات بهداشتی

هر چیزی که به پوست شما ساییده یا باعث اصطکاک شود، از جمله فعالیت جنسی

در مواردی ممکن است پسوریازیس با بیماری زگیل تناسلی به اشتباه گرفته شود که پزشک طی یک جلسه معاینه به راحتی تشخیص می دهد.

 

انواع پسوریازیس تناسلی

انواع پسوریازیس

گونه های مختلفی از این بیماری وجود دارد که افراد نسبت به عوامل مختلف به آنها مبتلا می شوند. که عبارتند از:

 

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس شایع ترین نوع پسوریازیس است که کشاله ران و ناحیه تناسلی را درگیر می کند. این نوع باعث ایجاد لکه های مسطح، خشک، قرمز یا بنفش بر روی پوست می شود. پسوریازیس معکوس اغلب نسبت به انواع دیگر دردناک تر است. نواحی آسیب دیده پوست ممکن است احساس درد و خارش داشته باشند.

 

پسوریازیس پلاکی

یکی دیگر از شایع ترین انواع؛ پسوریازیس است. به طور مثال از هر 10 نفر مبتلا به این بیماری 8 نفر آنها به این نوع مبتلا هستند. ممکن است بشنوید که پزشکان آن را “پسوریازیس ولگاریس” می نامد.

 

پسوریازیس روده ای

نوع روده ای اغلب در کودکان یا جوانان شروع می شود و این مورد در کمتر از 2 درصد موارد اتفاق می افتد. پسوریازیس روده ای باعث ایجاد لکه های کوچک صورتی مایل به قرمز روی پوست شما می شود. آنها اغلب بر روی قسمت های زیر ظاهر می شوند:

 

تنه

بالای بازوها

ران

پوست سر

این نوع پسوریازیس ممکن است طی چند هفته حتی بدون درمان از بین برود. با این حال، برخی موارد سرسخت‌ تر هستند و نیاز به درمان دارند.

 

عوامل خطر

تقریباً تعداد یکسانی از مردان و زنان به پسوریازیس مبتلا می شوند. طبق گفته بنیاد ملی پسوریازیس، حداقل 10 درصد از افراد یک یا چند ژن مشابه را به ارث می برند که در نهایت می تواند منجر به این بیماری شود. در نتیجه می توان گفت این بیماری تا حدودی ارثی هم میتواند باشد. تنها 2 تا 3 درصد از جمعیت به این عارضه مبتلا می شوند، اما یک سوم افراد مبتلا به پسوریازیس تناسلی یکی از اعضای خانواده آنها به این بیماری مبتلاست. همچنین این عارضه می تواند در افراد از هر قومیتی رخ دهد، اگرچه شیوع آن متفاوت است. به عنوان مثال، 3.6 درصد از مردم قفقاز به این عارضه مبتلا هستند و تنها 1.9 درصد از مردم آفریقایی آمریکایی به آن مبتلا هستند. برخی از افراد نیز از قبل به این بیماری مبتلا هستند و اگر در معرض محرک قرار بگیرند، عارضه نمایان می شود. محرک های احتمالی پسوریازیس تناسلی عبارتند از:

 

عفونت های قبلی، مانند گلودرد استرپتوکوکی و عفونت های پوستی

صدمات وارده به پوست، مانند بریدگی یا خراشیدگی، نیش حشره یا آفتاب سوختگی شدید

استرس و سایر عوامل محیطی

هوای سرد

سیگار کشیدن

نوشیدن الکل به مقدار زیاد

برخی از داروها، از جمله لیتیوم، داروهای فشار خون بالا، داروهای ضد مالاریا و یدیدها

تماس با برخی از محرک ها ممکن است باعث تشدید علائم شود. این عوامل تحریک کننده عبارتند از:

 

ادرار

مدفوع

لباس های تنگ

درمان پسوریازیس ناحیه تناسلی

بستگی به شرایط شما، ممکن است روش های مختلفی برای درمان انجام شوند. که عبارتند از:

 

درمان با روش های پزشکی با دارو و پماد

اگر پزشک تأیید کند که به بیماری پسوریازیس تناسلی مبتلا هستید، روش های درمان مختلفی را ممکن است پیشنهاد کند. پمادها و کرم های موضعی قوی می توانند خارش و ناراحتی را کاهش دهند. در برخی موارد، پزشک ممکن است کرم‌های استروئیدی موضعی را توصیه کند. برخی از داروهای بدون نسخه یا مرطوب کننده های پوستی هم می توانند مفید باشند. البته قبل از استفاده از آنها حتما باید با پزشک مشورت کنید.

 

روش های خانگی

اگر متوجه ایجاد بثورات در ناحیه تناسلی خود شدید، این نکات ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند:

 

از محصولات بهداشتی عطری استفاده نکنید.

قسمت های تناسلی خود را تمیز نگه دارید.

استفاده از یک حوله نرم پس از حمام کردن یا دوش گرفتن برای خشک کردن ناحیه.

از دستمال توالت نرم و با جذب بالا آب استفاده کنید.

از پوشیدن شلوار یا لباس زیر تنگ خودداری کنید.

سعی کنید بیشتر از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید.

 

همچنین با اصلاح رژیم غذایی می توانید به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کنید:

کاهش دادن مصرف الکل.

خوردن پروتئین های بدون چربی مانند سالمون، میگو، گردو و سویا.

از غذاهای محرک مانند لبنیات، گوشت قرمز و غذاهایی با چربی اشباع بالا استفاده نکنید.

اگر دارای چاقی مزمن یا اضافه وزن هستید، حتما به فکر رژیم لاغری باشید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


logo-white-footer

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر بهرام منصوری می باشد