لطفا صبر کنید ...

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV ) و تغذیه با شیر مادر

2022-02-16 توسط admin0

 

 

hpv در نوزادان

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نوعی عفونت قابل انتقال از طریق ارتباط جنسی است. این عفونت ویروسی با بعضی از انواع سرطان ها نظیر سرطان دهانه رحم و گلو ارتباط دارد. این ویروس بسیار شایع است به طوری که اغلب افراد فعال جنسی در مواقعی در معرض این ویروس قرار می گیرند. به طور معمول این ویروس در فرد آلوده نشانه های شدیدی ایجاد نمی کند. با این وجود، برخی از سوش های ویروس پاپیلوما عاملی برای ایجاد انواع مختلف سرطان هستند. تحقیقات نشان می دهد پاپیلوما ویروس مسئول ایجاد ۹۰ درصد سرطانهای گردن و مقعد، ۷۰ درصد از سرطان های واژن و قسمت خارجی اندام تناسلی در زنان،۶۰ درصد سرطان آلت تناسلی مردان می باشد.

اما تغذیه نوزاد با شیر مادر به دلیل احتمال انتقال ویروس از شیر مادر به نوزاد همیشه نگران کننده بوده است! به دلیل فواید بسیار تغذیه با شیر مادر و همچنین به دلیل شیوع بالای ویروس پاپیلوما و خطر ابتلا نوزاد، تاکنون چندین سازمان معتبردستورالعمل هایی رسمی در خصوص تغذیه با شیر مادر در صورت ابتلا مادر به ویروس پاپیلوما تدوین نموده و انتشار داده اند. به طور کلی هیچ سازمانی توصیه نمی کند که مادر،  از شیر دادن به نوزاد به دلیل آلودگی به ویروس پاپیلوما خودداری کند! اما بر کسی ارزش غذایی شیر مادر پوشیده نیست! بعضی از مزایای تغذیه با شیر مادر عبارتند از:

کاهش چشمگیر میزان بیماریهای مزمن خاص از جمله دیابت و چاقی در زنان و نوزادان، عفونت کمتر در کودک، کاهش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و کلسترول بالا. بر طبق آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، شیر مادر منبع ایده آل تغذیه برای نوزادان است. این سازمان توصیه می کند که شیر مادر تغذیه منحصر به فردی را بدون هیچگونه منبع تغذیه ای برای مدت ۶ ماه فراهم می کند. پس از آن، نوزادان باید تغذیه با شیر مادر را ادامه دهند تا در صورت لزوم حداقل ۱۲ ماه سن داشته باشند. آکادمی اطفال آمریکا  تغذیه با شیر مادر را در اغلب مواقع بجز ابتلای مادر به HIV و یا مصرف داروهای خاص، توصیه می نماید. این آکادمی همچنین  تأکید می کند تغذیه با شیر مادر مزایای زیادی برای سلامتی به ویژه برای نوزادان آسیب پذیر، بیمار و نوزادان نارس دارد. علاوه بر این، می تواند کاهش هزینه و حفظ سلامت درازمدت را در زنان شیرده به دنبال داشته باشد.

 

آیا زنان مبتلا به HPV می توانند به نوزادان خود شیر بدهند؟

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ۴۵ درصد زنان باردار به ویروس پاپیلوما مبتلا بوده اند. خودداری از تغذیه با شیر مادر به علت ویروس پاپیلوما به طور قابل توجه ای باعث کاهش میزان شیردهی می شود. تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه برای سلامتی کودک است و می تواند سلامت عمومی را در طول زمان حفظ کند. تحقیقات محدودی در مورد انتقال HPV به نوزادان از طریق شیر مادر انجام شده است. اما در مجموع مطالعات انجام شده نشان می دهند که خطر انتقال پایین می باشد. همه سوش های ویروس پاپیلوما خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهند، بنابراین تحقیق در مورد انتقال HPV از شیر مادر در مورد سوش های ویروس پاپیلوما با خطر بالا و انواعی که موجب سرطان می شوند، ادامه دارد.

نتایج بررسی وجود ویروس پاپیلوما در شیر مادر و همچنین انتقال این ویروس از زنان آلوده به کودکان در سال ۲۰۱۱ نشان داد یک سوش خطرناک ویروس پاپیلوما در ۵/۲ درصد نمونه های شیر وجود داشت!  اما محققان ویروس پاپیلوما را در کودکان شناسایی نكردند! بنابراین محققین معتقدند تعداد کمی از زنان مبتلا به پاپیلوما ممکن است این ویروس را به شیر خود انتقال دهند و خطر ابتلا به پاپیلوما از شیر مادر بسیار پایین است. همچنین آنالیز نتایج مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۱۲ نتایج مشابهی را نشان داد.

 

به طور کلی درمانی برای HPV انجام نمی شود، اما اگر ویروس باعث بروز علائم شود، باید معالجه انجام گردد. اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ نشانه ای ندارند و معمولا بیماری به طور خود به خود از بین می رود. اگر HPV موجب زگیل های دستگاه تناسلی شود، پزشک درمان را تجویز می کند. در حالی که شیوه های ایمن رابطه جنسی می تواند تاثیری چشمگیری بر روی کاهش انتشار و گسترش ویروس داشته باشد، اما بهترین گزینه برای جلوگیری و پیشگیری از آلودگی به ویروس پاپیلوما، واکسینه شدن علیه ویروس است. کالج تخصصی زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می کند:

 

بهتر است واکسن به زنان شیرده ۲۶ ساله و جوان تر، که قبلا واکسینه نشده اند، اختصاص یابد. شایان ذکر است ویروس نهفته در واکسن سبب ایجاد پاپیلوما در شیر مادر نمی شود و پاپیلوما را به نوزاد شیرخوار انتقال نمی دهد.

والدین و مراقبین همچنین باید کودکان خود را –پسر یا دختر – از نظر آلودگی به ویروس پاپیلوما بررسی کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) پیشنهاد می کند که کودکان ۱۱ تا ۱۲ ساله در مقابل ویروس پاپیلوما واکسینه شوند.

زناني که نگران خطر ابتلا کودک خود به ویروس پاپیلوما از طریق شير مادر هستند با پزشکي که سابقه بيماري آن ها را می داند، مشاوره نمایند.

تغذیه با شیر مادر برای نوزادان، دارای فواید برای سلامتی بوده که ارزش آن بیشتر از خطرات احتمالی ابتلا به ویروس پاپیلوما از طریق شیر مادر است.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


logo-white-footer

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.
لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر بهرام منصوری می باشد